21 Životní prostředí
1. Co je to ŽP (str. 6, + zákl. funkcí 1. Věta, složky na str. 8, zákon o ŽP
· Životní prostředí je vše, co nás obklopuje.
· Základní funkcí je stanovení pravidle lidského chování příchraně složek životního prostředí. Jedná se o vytvoření společenských záruk, že nepříznivé působení člověka na životní prostředí nebude státá tolerovat a nepříznivé důsledky nepřekročí stanovenou mez.
· Soubor právních norem, které regulují společenské vztahy v souvislosti s péčí o životní prostředí.
· Člověk je součástí životního prostředí jako jedna z forem života. Při stanovení pravidel chování ve vtahu k životnímu prostředí není možné přihlížet jen k přímým a bezprostředním důsledkům změn životního prostředí pouze ve vztahu k člověku. Právo životního prostředí musí posuzovat tyto vztahy s vědomím, že každý zásah do ŽP, i když by byl omezen jen na určitou jeho část, se v něm může negativně projevit jako v celku
· Právo životního prostředí tak reguluje společenské vztahy, které jsou ve svých důsledcích spojeny s existencí lidské civilizace.
Složky (příklady):
· Ochrana přírody a krajiny
· Ovzduší
· Voda
· Les
· Odpady a obaly
· Zoologické zahrady
2. Orgány (str. 1, ŽP v ČR je tvořeno státní správou i samosprávou + vyjmenovat
Životní prostředí v ČR je tvořeno státní správou i samosprávy
a) na republikové úrovni
- vláda
- MŽP ČR
- Ostatní ústřední orgány státní správy republiky – ministerstvo zdravotnictví, zemědělství, kultury
- Další ústřední orgány státní správy – Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Český úřad bezpečnosti práce, český báňský úřad
- Specializované ústřední orgány státní správy republiky – Česká inspekce životního prostředí, Hlavní hygienik České republiky, česká energetická inspekce
b) na místní úrovni (územní orgány)
- krajské úřady
- orgány kraje
- pověřené obecní úřady
- obecní úřady
- orgány obcí
- specializované orgány státní správy s jinak územně vymezenou působností - správy národních parků
3. Ministerstvo ŽP + ministři
· Zřízeno 19. Prosince 1989 zákonem ČNR. K 1. lednu 1990 jako ústřední orgán státní správy a orgán vrchního dozoru ve věcech životního prostředí
· MŽP je ústředním orgánem státní správy pro(např.):
o Ochranu přirozené akumulace vod
o Ochranu ovzduší
o Ochranu přírody a krajiny
o Odpadové hospodářství
o Výkon státní geologické služby
o Myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích
· Ministři:
1) Benda
2) Skalický
3) Bursík
4) Kužvart
5) Ambrozek
6) Kalaž
7) Bursík
8) Miko
9) Bursík
10) Šebesta
11) Vízková
12) Drobil
13) Chalupa
4. Instituce v okolí – CHÚ=4NP, CHKO (v Chocni Peliny)
1)
2) NP Krkonoše (KRNAP)
3) České Švýcarsko
4) Podyjí
Těmto oblastem je v ČR dávána největší ochrana přírody.
CHKO
CHÚ, které mohou mít 4 stupně:
- Národní přírodní rezervace
- Národní přírodní památka
- Národní rezervace
- Národní památka
Označování a vyhlašování stromů a ohrožených zvířat.
5. Prameny (str. 7), skupiny + příklady
ŽP se v systému právního řádu formuje teprve v posledních desetiletích. Souvisí to se zhoršováním ŽP.
Prameny práva životního prostředí je možno rozdělit do 4 skupin, a to na:
a) Prameny, které zakotvují toto právní odvětví v ústavním pořádku a vymezují základní rámec této oblasti v právním systému
- Ústava České republiky
- Listina základních práv a svobod (právo na informace o tom, že je občan ohrožen na zdraví a že nemá vylézat z bytu - Ostrava, Chropyně)
b) Prameny, které svým obsahem představují obecně platnou právní normu pro celou oblast nebo její převážnou část
- Zákon o životním prostředí (č. 17/1992 Sb.)
- O svobodném přístupu k informacím
- O Státním fondu životního prostředí
c) Prameny, které jsou zaměřeny na oblast vztahů péče o životní prostředí, ale působí jen v určitých konkrétních oblastech a obsahují režim ochrany pouze jednotlivých složek životního prostředí
- Zákon o lesích
- Zákon o vodách
- Zákon o ochraně přírody a krajiny
- Zákon o myslivosti
d) Prameny tvořící právní předpisy, které obsahují právní režim vtahů v jiných oblastech, než je oblast ŽP, ale zahrnují také pravidla chování, které se problematiky ŽP dotýkají, např.:
- Zákon o péči a o zdraví lidu
- Zákon o územním plánování a stavebním řádu (nedá se stavět bez povolení o nezávadnosti na ŽP)
6. Systém práva ŽP (5, str. 8)
Systém práva ŽP vytváří různé režimy pro konkrétní oblasti životního prostředí; existují tedy právní instituty speciální a instituty pro obecnou úpravu.
Podle tohoto přístupu je možné uvést některá právní pododvětví:
· Stav ŽP
· Geologie
· Půda
· Ochrana přírody a krajiny
· Ovzduší
· Voda
· Les
· Změna klimatu a obchodování s emisemi
· Odpady a obaly
· Environmentální rizika
· Energetika a obnovitelné zdroje energie
· Staré ekologické zátěže
· Lidská sídla
· Ekologie cestovního ruchu
· Ochrana ozonové vrstvy
· Zoologické zahrady
· Botanické zahrady
· Antarktida
Vlastní postavení práva ŽP se prohybuje v systému práva jako celku mezi právem soukromým a veřejným, ovšem svým charakterem se více blíží právu veřejnému.
7. Zoologické zahrady, návrat nosorožců, slůňata v Ostravě
Zoologické zahrady v ČR:
· ZOO Dvůr Králové
· ZOO Chomutov
· ZOO Vyškov
· ZOO Olomouc
· ZOO Lešná
· ZOO Plzeň
· ZOO Jihlava
· ZOO Ústí nad Labem
· ZOO Ostrava
· ZOO Liberec
· ZOO Brno
· ZOO Praha
Návrat nosorožců
ZOO Dvůr Králové dovezla první nosorožce dvourohé v roce 1971 z národního parku Tsavo v Keni. Do stejného ekosystému - Národního parku Mkomazi - vyvezla v květnu 2009 v rámci reintrodukce trio mladých nosorožců, kteří se tak vrátili do země svých předků.
Slůňata v Ostravě
12. 4. 2011 těsně před polednem konečně porodila i druhá ostravská slonice Johti. Přesně v 11: 08 hod přišla na svět sloní samička a zatím to vypadá, že je i s mámou v pořádku. Je o pořádný kus větší než sameček narozený před měsícem. Zvážit se ji nepodařilo, ale odhadujeme, že má určitě více než 100 kg. Podstatný rozdíl v hmotnosti obou slůňat je dán třemi faktory - slonice Johti je o kus větší než její dcera Vishesh, doba březosti u ní byla o více než měsíc delší než u Vishesh a navíc - prvorodičky rodí zpravidla mnohem menší mláďata.
Zhruba po hodině od narození malá samička už také od své mámy pila mléko, a to z obou struků. Matka se o své v pořadí již čtvrté narozené mládě (odchovala však doposud pouze svou dceru Vishesh, svá dvě první mláďata zabila) vzorně stará a nejeví vůči němu žádnou agresivitu.
8. Odpady – barvy kontejnerů
Odpady a nakládání s nimi:
(Jakub Arkus)
Odpad je movitá věc, které se člověk zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit.
Právní úprava: Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů.
Popelnice – barvy: žlutá, bílá/zelená, modrá, červená, oranžová, fialová, hnědá
Žlutá - plast
Bílá - čiré sklo
Zelená - barevné sklo
Modrá - papír
Oranžová - nápojové kartóny
Hnědá - bio odpad
Česrvená - nebezpečný odpad
Šedá - směsný komunální odpad
Fialová - látky
Žlutá (plasty):
- občan vyprodukuje cca 18 – 28 kg ročně (80 % výrobků jsou obaly)
- pet lahve se nesmí spalovat –> vznikají škodlivé láhve a následně látky
- zátka na láhvích se nechává, nutno sešlapávat
- pet láhve – nové plasty, staré se rozdrtí na granule, drť poslouží k základu desek apod.
- plasty –> vlákna -> oblečení
- možno vhazovat stlačené PET láhve od nápojů, kelímky, sáčky (i mikrotenové), fólie, výrobky a obaly z plastů, polystyrén, obaly
- nevhazujeme: novodurové trubky, guma, molitan, PVC, textil z umělých vláken, nádobky od léčiv, vícevrstvé obaly, linolea, pneumatiky, obaly od nebezpečných látek (motorový olej, chemikálie, barvy apod.)
Sklo (bílá/zelená):
- 45 km2 ročně
- 9 – 18 kg skutečného odpadu, nejčastěji nápoje, televizory, autosklo, vázy, sklenice
- sklo je věčné, výroba nového je velmi náročná
- možno vhazovat nevratné láhve od nápojů, skleněné nádoby, skleněné střepy - tabulové sklo, obaly
- nevhazujeme: keramiku, porcelán, autosklo, drátěné sklo, zrcadla, lahvičky od léčiv, žárovky, zářivky a výbojky
Papír (modrá):
- lze recyklovat nejvíce 5x až 7x
- ročně 15 až 40 kg
- papír zabírá 8 – 25 % odpadu
- možno vhazovat noviny, časopisy, kancelářský papír, reklamní letáky, knihy, sešity, krabice, lepenku, karton, papírové obaly (např. sáčky), obaly
- nevhazujeme: mokrý, mastný nebo jinak znečištěný papír, uhlový a voskovaný papír, použité pleny a hygienické potřeby a vícevrstvé obaly
Nápojové kartony (oranžová):
- speciálně upravené popelnice
Bio odpady (hnědá):
- 20 až 30 kg ročně
- ne zbytky jídla, ale pouze zbytky ovoce a zeleniny, zeleninové natě skořápky, popel – pouze ze dřeva, zeleniny, slupky, čajový a kávový odpad, odpad ze zahrady - tráva, listí, větve a uvadlé květiny
- kompost, hlína
Nebezpečný odpad (červený):
- 30 až 40 tisíc tun ročně
- ohrožuje vody, půdy, naše zdraví
- domácnost: léky (odevzdávají se v některých lékárnách), zářivky, výbojky, akumulátory, galvanické články (baterky), ledničky - mrazničky, barvy, lepidla a oleje, ředidla
- zahrada: přípravky proti plevelu, škůdcům, pesticidy
- auto: nemrznoucí směs, autobaterie
- spotřebiče: freon, rtuť, obrazovky, monitory, fotografické materiály
- MOBILNÍ SBĚR – speciální automobil, který obec vysílá 2x do roky do obce, objíždí domy a přebírá nebezpečný odpad
Směsný komunální odpad (šedá):
- složka odpadu vzniklá po vytřídění papíru, plastu, skla, tetrapaků, kovů, nebezpečného odpadu, objemného odpadu aj.
SBĚRNÝ DVŮR:
Místo určené obcí ke shromažďování, sběru vytříděných a nebezpečných složek komunálních odpadů. Jedná se o materiál a odpad, který lze znovu použít (recyklovat) nebo jej je nutné odstranit.
- skladiště – staré pračky, postele, větve, suť, koberce, nábytek, lino, kovové nářadí, kovové součástky automobilů -> 100% recyklovatelné
- odpad je přesně zaevidován
- nemá dlouhou tradici – 1991
- dříve se odpady házely za město -> dnes významná naleziště o našich předcích
- pokud je sběrný dvůr daleko – obec může přistavit kontejnery
NAKLÁDÁNÍ S ODPADY
Obec:
S sběr NO
S sběrné dvory
S udržování městské zeleně
S informování občanů o třídění
S původcem odpadů
S platí firmám za služby
S 500,- Kč ročně je povinný platit každý občan za odpady
S Čím více obec třídí, tím více může získat peněz
S Neplnění těchto povinností – hrozí právní postih
9. Strategie udržitelného rozvoje v ČR (str. 3)
Strategie udržitelného rozvoje byla vládou schválena dne 8. prosince 2004. Návrh strategie, který byl vypracován pod koordinací Rady vlády pro udržitelný rozvoj, vzešel z rozsáhlé společenské diskuse a představuje dlouhodobý rámec pro politická rozhodování v kontextu mezinárodních závazků, které ČR přijala, avšak zároveň respektuje specifické podmínky ČR.
Strategie je východiskem pro zpracování dalších materiálů koncepčního charakteru (sektorových politik či akčních programů) pro strategické rozhodování je v rámci státní správy a územní veřejné správy a pro jejich spolupráci se zájmovými skupinami.
Strategie reaguje na potřebu koordinovaného vývoje a vzájemné rovnováhy sociální, ekonomické a environmentální oblasti, přičemž jejím obecným cílem je zajišťovat co nejvyšší kvalitu života obyvatel a současně i vytvářet příznivé podmínky pro kvalitní generaci budoucích.