18 Obchodní právo
Charakteristika a právní úprava obchodního práva
- Souhrn právních norem, které upravují postavení podnikatelů a vztahy vznikající mezi nimi v souvislosti s jejich podnikatelskou činností
- Soukromoprávní předpisy:
o Obchodní zákoník
o Občanský zákoník
o Zákon o přeměnách obchodních společností a družstev
- Veřejnoprávní předpisy (upravující podmínky podnikání):
o Živnostenský zákon
o daňové zákony, celní zákon, devizový zákon
o zákon o účetnictví
o zákony upravující cenné papíry
o aj.
Charakteristika pojmů podnik, podnikatel, obchodní majetek, základní kapitál, prokura obchodní rejstřík, obchodní tajemství, hospodářská soutěž
Podnik
- soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání
- je věc hromadná
podnikatel
obchodní majetek
- souhrn všech majetkových hodnot určitého podnikatele
- zahrnuje věci, k nimž má podnikatel vlastnické právo, pohledávky ze závazkových vztahů, jiná majetková práva a penězi ocenitelné jiné hodnoty
- PO – OM se kryje s jejím veškerým majetkem
- FO – OM je jen ta část majetku, která slouží k podnikatelské činnosti, nebo je určena podnikatelem k podnikání (pojem majetek – veškerý majetek, podnikatelský i nepodnikatelský)
Základní kapitál
- Součástí vlastního kapitálu
- Peněžní vyjádření souhrnu peněžitých i nepeněžitých vkladů do podnikání
Prokura
- Zvláštní plná moc udělená podnikatelem FO
- Udělení se zapisuje do obchodního rejstříku, je účinná ode dne zápisu
Obchodní rejstřík
- Veřejný seznam, do kterého se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích
- Veden v el. Podobě rejstříkovými soudy
- Každému přístupný
- Do OR se zapisují
o PO (povinně)
§ Obchodní společnosti
§ Družstva
§ Zahraniční osoby
o FO (dobrovolně)
Obchodní tajemství
- Tvoří všechny skutečnosti obchodní, výrobní a technické povahy související s podnikem, nejsou v příslušných obchodních kruzích běžně dostupné, mají být podle vůle podnikatele utajeny a podnikatel odpovídajícím způsobem jejich utajení zajišťuje
Hospodářská soutěž
- Jsou to současně probíhající snahy většího počtu subjektů na straně nabídky i poptávky určitého zboží, služeb čí jiné činnosti, jejímž cílem je získání určitých výhod v oblasti hospodářských výsledků před ostatními